Αν και το ποσοστό των ηλεκτρονικών πωλήσεων στο λιανεμπόριο των τροφίμων παραμένει χαμηλό, σε σχέση με τα αντίστοιχα σε άλλες πιο "ώριμες" ψηφιακά αγορές, σαφώς και δείχνει μια τάση.
Ήδη, το 2016 καταγράφηκε σημαντική αύξηση του ποσοστού των καταναλωτών, από 16% σε 20% (αύξηση κατά 25%), που έχουν δοκιμάσει να αγοράσουν με ηλεκτρονικό τρόπο κάποιο προϊόν - είδος παντοπωλείου από το σουπερμάρκετ.
Μάλιστα, σχεδόν το 30% δηλώνει το 2016, ότι προτίθεται να αγοράσει μέσω Διαδικτύου κάποιο προϊόν που πριν αγόραζε σε καταστήματα σουπερμάρκετ. Από αυτό το στοιχείο φαίνεται και η δυναμική ανάπτυξης που έχει το συγκεκριμένο κανάλι πώλησης, καθώς υπάρχει μία αξιόλογη ομάδα καταναλωτών, που αποτελεί τη βάση για τη μελλοντική ανάπτυξη.
Σημειώνεται ότι, διεθνώς, το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σουπερμάρκετ, παρ' ότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς, παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ αναφέρουν ότι θα αναπτυχθεί από $36 δις το 2014 σε $100 δις ως το 2018.
Την παραπάνω εικόνα περιγράφει πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, η οποία αναδεικνύει τις σημαντικές αγοραστικές αλλαγές, που συντελούνται και στην ελληνική αγορά του λιανεμπορίου.
Σύμφωνα με την έρευνα, η αυξητική τάση στη χρήση των online καναλιών είναι αποτέλεσμα διάφορων παραγόντων, όπως οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες ως αποτέλεσμα της αύξησης χρήσης νέων τεχνολογιών, αλλά και στην αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων για πληροφόρηση, σύγκριση τιμών-προϊόντων και εύρεση ευκαιριών/προσφορών.
Η εμφάνιση νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων λειτουργεί υποστηρικτικά για τις online αγορές τροφίμων στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι, ήδη, όλες οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ με φυσικά καταστήματα έχουν πλέον είτε ίδια παρουσία στο online κανάλι ή κάποια στρατηγική συνεργασία. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι για το 20% των στελεχών του κλάδου αποτελεί προτεραιότητα η πολυκαναλική διάθεση προϊόντων.
Στο μεταξύ, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, στην ελληνική αγορά καταγράφεται αυξητική τάση τόσο σε σχέση με την πρόθεση αγοράς μέσω Διαδικτύου, αλλά και σε σχέση με τη γενικότερη χρήση του Ίντερνετ και των social media ως μέρος της διαδικασίας αγοράς. Συγκεκριμένα πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές πλέον (52%) αναζητά ενεργητικά πληροφορίες για τιμές στο Διαδίκτυο πριν πραγματοποιήσουν τις αγορές τους στο παραδοσιακό κανάλι (φυσικό κατάστημα).
Στο μεταξύ, η διείσδυση του πλαστικού χρήματος, η οποία συνδέεται με τις εξ αποστάσεως αγορές είναι πολύ έντονη λόγω και των capital controls με σχεδόν 2 στους 3 καταναλωτές πλέον να δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πλέον πιο συχνά πιστωτική κάρτα.
Το μέλλον
Η συνδυαστική στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερευνών του ΙΕΛΚΑ δείχνει, παρ' ότι σε πολύ χαμηλά ποσοστά, μία σαφέστατα αυξητική τάση των σταθερών/συστηματικών (μη περιστασιακών) αγοραστών προϊόντων σουπερμάρκετ μέσω Διαδικτύου. Σύμφωνα με την ανάλυση το ποσοστό αυτών των αγοραστών αυξήθηκε από 3% σε 5% την 4ετία 2013-2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 7% ως το 2018. Βέβαια τα ποσοστά αυτά είναι χαμηλά δεδομένου ότι, πλέον, το 30% του ενεργού πληθυσμού στην Ελλάδα αγοράζει on-line προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, τα μερίδια των online πωλήσεων παραμένουν αρκετά χαμηλότερα και από αυτά τα ποσοστά, καθώς και αυτοί οι καταναλωτές που είναι on-line αγοραστές εξακολουθούν να αγοράζουν μεγάλο μέρος της αξίας των αγορών τους από το παραδοσιακό κανάλι.
Προτιμήσεις
Όσον αφορά το προφίλ των καταναλωτών, που αγοράζουν online, αυτοί είναι, κυρίως, νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσων και φανατικοί e-shoppers, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν μόνο μεγάλα αστικά κέντρα και λιγότερο την επαρχία.
Τα προϊόντα, που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, περιλαμβάνουν, κυρίως, προϊόντα εκτός της κατηγορίας των τροφίμων όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως αναψυκτικά, καφέδες και συσκευασμένα τρόφιμα.
Από: ka-business.gr
0 Post a Comment:
إرسال تعليق