athens

Τα νέα μεγάλα «στοιχήματα» του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης


 
Μεταβιβάσεις ακινήτων, έναρξη επιχείρησης και κτηματολόγιo είναι τα τρία μεγάλα έργα στα οποία στρέφει την προσοχή του το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το αμέσως επόμενο διάστημα, σχεδιάζοντας την ψηφιακή εκδοχή τους. Στόχος και στις τρεις περιπτώσεις είναι να μειωθεί η γραφειοκρατία, να διευκολυνθούν οι πολίτες αλλά και να εκλείψουν οι στρεβλώσεις κι οι επικαλύψεις που παρατηρούνται όλα αυτά τα χρόνια. 

Ψηφιακή έναρξη ατομικής επιχείρησης

Η έναρξη ατομικής επιχείρησης η οποία αποτελεί την πιο διαδεδομένη μορφή επιχειρηματικής δραστηριότητας (περίπου το 70% των ελληνικών επιχειρήσεων) είναι κάτι που συζητείται εδώ και καιρό στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με την λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς, ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και Γενική Γραμματεία Εμπορίου.

Πέρα από την δαιδαλώδη διαδικασία της έναρξης – η οποία απαιτεί μεταξύ άλλων προεγκρίσεις και μετέπειτα καταχωρήσεις σε διάφορα μητρώα, δεν είναι λίγες οι φορές που παρατηρούνται και στρεβλώσεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχουν κατά διαστήματα επισημάνει λογιστικά γραφεία  είναι τα προβλήματα που ανακύπτουν αν κάποιος ελεύθερος επαγγελματίας ο οποίος έχει στο παρελθόν αμειφθεί με την λεγόμενη απόδειξη ασφαλιστικής δαπάνης προχωρήσει σε έναρξη ατομικής επιχείρησης, όπου του ζητείται να πληρώσει αναδρομικά φόρο για τις αποδείξεις. 

Οι καθυστερήσεις και οι αστοχίες άλλωστε δεν κάμφθηκαν ούτε με την υιοθέτηση της «υπηρεσίας μιας στάσης» αφού δεν καταργούσε απλά άλλαζε εκείνον που πρέπει να διεκπεραιώσει τις ενέργειες καταχώρησης διαιωνίζοντας για ακόμα μια φορά την γραφειοκρατία.

Το δαιδαλώδες της διαδικασίας είναι άλλωστε και ο λόγος που η συνεργασία των φορέων στράφηκε αρχικά στην απλοποίηση της έναρξης ώστε να προχωρήσει στη συνέχεια η ψηφιοποίησή της. Πλέον ο στόχος των συναρμόδιων φορέων, είναι η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται με μία ενέργεια και σε ένα σημείο και σε μηδενικό χρόνο μέσω του gov.gr ο ενδιαφερόμενος να μπορεί να ξεκινά την επιχειρηματική του δραστηριότητα.

Ο ανασχεδιασμός του νομοθετικού πλαισίου, που αποτελεί και την πιο απαιτητική διενέργεια που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, αναμένεται σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, κ. Λεωνίδα Χριστόπουλο να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην άνοιξη. Όσο για το τεχνικό κομμάτι – οι λεγόμενες διαλειτουργικότητες ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, βρίσκονται εξίσου σε πλήρη εξέλιξη από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, χωρίς ωστόσο να μπορεί να οριστεί με ακρίβεια η ολοκλήρωσή τους.

Προ των πυλών η ψηφιακή μεταβίβαση ακινήτων

Η άλλη υπηρεσία στοχεύει στην ακίνητη περιουσία και στην διευκόλυνση της μεταβίβασης αυτής, με στόχο και πάλι την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και των επικαλύψεων που παρατηρούνται. Στην περίπτωση της ψηφιακής μεταβίβασης ακινήτων μάλιστα πέρα από τη διευκόλυνση των ιδιοκτητών ακινήτων, εκτιμάται ότι θα μειώσει τα διοικητικά κόστη, θα αυξήσει την παραγωγικότητα του Δημοσίου και των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας κατ επέκταση και το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας στο σύνολό του. 

Πρόθεση της πολιτείας είναι να βάλει ένα τέλος στο βασίλειο της «χαρτούρας», επιχειρώντας η μεταβίβαση ενός ακινήτου να ξεκινάει και να τελειώνει στο γραφείο του συμβολαιογράφου χωρίς επισκέψεις σε εφορίες, υποθηκοφυλακεία και όπου αλλού χρειάζεται σήμερα για να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Κάτι αντίστοιχο είχε δηλώσει άλλωστε προ ημερών και ο υφυπουργός Γιώργος Γεωργαντάς κατά την συμμετοχή του στο συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ τονίζοντας ότι «με την πλατφόρμα για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου, που θα ενεργοποιήσει πιλοτικά το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε στενή συνεργασία με τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, Άκη Σκέρτσο, όλα τα δικαιολογητικά και λοιπά έγγραφα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης, θα συλλέγονται πλέον ηλεκτρονικά».

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα γραφειοκρατίας που αφορά τις μεταβιβάσεις ακινήτων ακούει στο φόρο κληρονομιάς. Αν κάποιος σήμερα κληρονομήσει ένα ακίνητο για να προβεί σε αποδοχή κληρονομιάς θα πρέπει να έχει πληρώσει τον αντίστοιχο φόρο. Ο αριθμός απόδειξης αυτής της πληρωμής στην εφορία μάλιστα αναγράφεται στο συμβόλαιο της αποδοχής. Παρόλα αυτά, αν ο νέος ιδιοκτήτης θελήσει να προβεί στην πώλησή του θα πρέπει να απευθυνθεί εκ νέου στην εφορία για να προσκομίσει αποδεικτικό ότι ο φόρος κληρονομιάς έχει πληρωθεί κατά την αρχική μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας...

Η εφαρμογή της ψηφιακής μεταβίβασης ακινήτων αναμένεται να λειτουργήσει πιλοτικά μετά τον Μάρτιο, ωστόσο αμέσως μετά το καλοκαίρι, όπου θα έχει γίνει και η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών και η επέκταση του συστήματος σχεδόν σε ολόκληρη την επικράτεια, το μέτρο αναμένεται να εφαρμοσθεί καθολικά. 

Και σε αυτή την περίπτωση, της ψηφιοποίησης της υπηρεσίας προηγείται η απλούστευση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτων, η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο της ευρύτερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας του αναπτυξιακού νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα». 

Με στόχο την επιτάχυνση της όλης διαδικασίας, έγινε και η πρόσφατη μεταγραφή του Κτηματολογίου το οποίο τέθηκε υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (μέχρι χθες ήταν υπό την εποπτεία του υπουργείου Δικαιοσύνης), με τη σχετική αρμοδιότητα να ανατίθεται στον υφυπουργό, Γιώργο Στύλιο. 

Από τον Μάρτιο η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών στα αρχεία του κτηματολογίου

Το κτηματολόγιο άλλωστε αποτελεί ένα ακόμα μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την διαδικασία της ψηφιακής κτηματογράφησης της χώρας, να εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2024. 

Μέχρι τότε βέβαια ο κ. Πιερρακάκης σε συνεργασία με τον κ. Στύλιο σχεδιάζουν μια σειρά από δράσεις που αφορούν στο Κτηματολόγιο. Η πιο άμεσα διαθέσιμη θα είναι η πρόσβαση των επαγγελματιών απομακρυσμένα στα ψηφιοποιημένα στοιχεία του κτηματολογίου, δυνατότητα που αναμένεται να ενεργοποιηθεί από τον επόμενο μήνα. 

Επί της ουσίας, αρχής γενομένης από τον Μάρτιο, ό,τι κάνει σήμερα ένας δικηγόρος όταν πηγαίνει σε ένα κτηματολογικό γραφείο, η έρευνα του, θα γίνεται online. Αντίστοιχα και οι μηχανικοί, οι συμβολαιογράφοι και οι δικαστικοί επιμελητές θα μπορούν να έχουν απομακρυσμένη πρόσβαση στα στοιχεία που σχετίζονται με τη δική τους δραστηριότητα μέσω του gov.gr.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι δρομολογείται και η μετεξέλιξη των υποθηκοφυλακείων σε κτηματολογικά γραφεία ώστε να διευρυνθεί το πλήθος των υπηρεσιών του κτηματολογίου που παρέχονται διαδικτυακά ενώ θα προχωρήσει και το έργο της ψηφιοποίησης των αρχείων των υποθηκοφυλακείων, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. insidergr

About Freegr network

0 Post a Comment:

يتم التشغيل بواسطة Blogger.