Αν είστε μεταξύ αυτών που προλάβατε τα κινητά με αποσπώμενες μπαταρίες στο πίσω μέρος του κινητού σας τηλεφώνου, την οποία όποτε χρειαζόταν αφαιρούσατε, 'φυσούσατε' και επανατοποθετούσατε στο τηλέφωνό σας, τότε ετοιμαστείτε να το ξαναζήσετε και σε λίγα χρόνια.
Μετά τον κανονισμό που εξέδωσε πριν μερικές ημέρες το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που ενισχύει τους κανόνες βιωσιμότητας για τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί και επισήμως από όλα τα smartphone να έχουν αντικαταστάσιμες μπαταρίες έως το 2027, τις οποίες μάλιστα ο χρήστης να μπορεί εύκολα να αντικαταστήσει μόνος του.Αυτή την εβδομάδα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε τον κανονισμό που αποσκοπεί στη μείωση των απορριμμάτων και την κατάργηση των μονοπωλιακών πρακτικών από εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple, η Samsung και η Google που καθιστούν δύσκολη την αντικατάσταση εξαρτημάτων, χωρίς να χρειάζεται ο καταναλωτής να αγοράσει ένα καινούργιο τηλέφωνο.
Πρόκειται για μία μεγάλη νίκη για το κίνημα του δικαιώματος στην επισκευή με τον κανονισμό να αναμένεται να επηρεάσει πιθανόν την παγκόσμια αγορά, αλλάζοντας τον σχεδιασμό των smartphone για όλους τους χρήστες. Ενώ ισχύει μόνο για την ΕΕ, ο κανονισμός έχει και παγκόσμιες προεκτάσεις, καθώς δεν θα είχε νόημα να δημιουργηθούν δύο διαφορετικοί τύποι smartphone — ένα για την Ευρώπη και ένα για οπουδήποτε αλλού.
Τα smartphone πρέπει να είναι "αφαιρούμενα και αντικαταστάσιμα από τον τελικό χρήστη", που σημαίνει ότι πρέπει να είναι εύκολη η αντικατάσταση μιας μπαταρίας χωρίς καμία τεχνική εξειδίκευση. Οι κατασκευαστές έχουν περιθώριο έως το 2027 να προσαρμόσουν τη σχεδίαση των smartphone τους προκειμένου να συμμορφώνονται με τη νομοθεσία της ΕΕ.
Ο κανονισμός ισχύει για όλες τις μπαταρίες, συμπεριλαμβανομένων αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων και των ηλεκτρονικών ποδηλάτων, με την ελπίδα να δημιουργηθεί μια «κυκλική οικονομία» όπου οι άχρηστες μπαταρίες μπορούν να ανακυκλωθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν για την τροφοδοσία ηλεκτρονικών.
Ο κανονισμός θέτει στόχους για τους παραγωγούς να συλλέγουν απορρίμματα φορητών μπαταριών (63% έως το τέλος του 2027 και 73% έως το τέλος του 2030) και εισάγει έναν στόχο αποκλειστικής συλλογής για τα απόβλητα μπαταριών για ελαφρά μέσα μεταφοράς (51% έως το τέλος του 2028 και 61% έως το τέλος του 2031), όπως αναφέρει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Επίσης θέτει στόχο για ανάκτηση λιθίου από απόβλητες μπαταρίες 50% έως το τέλος του 2027 και 80% έως το τέλος του 2031, ο οποίος μπορεί να τροποποιηθεί με κατ' εξουσιοδότηση πράξεις ανάλογα με τις εξελίξεις της αγοράς και τις τεχνολογικές εξελίξεις και τη διαθεσιμότητα λιθίου.
0 Post a Comment:
إرسال تعليق