freegr

Δικαίωμα επισκευής στην ΕΕ: Οι πωλητές θα ευθύνονται 1 έτος μετά τη επισκευή προϊόντων

 


Σε μια κίνηση ορόσημο για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την προώθηση της βιωσιμότητας, η Ευρώπη πρόκειται να επιβάλει κανόνες για το δικαίωμα επισκευής που θα καθιστούν τους πωλητές υπεύθυνους για τα προϊόντα τους ακόμη και μετά την επισκευή τους. Μια πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περιγράφει ότι οι πωλητές πρέπει να εγγυώνται τα προϊόντα τους για επιπλέον 12 μήνες μετά την επισκευή.

 

Οι καταναλωτές θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ επισκευής και αντικατάστασης των ελαττωματικών προϊόντων κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ευθύνης που υποχρεούνται να παρέχουν οι πωλητές. Η ελάχιστη περίοδος ευθύνης ορίζεται σε δύο έτη, με δυνατότητα περαιτέρω παρατάσεων. Εάν ο καταναλωτής επιλέξει την επισκευή, η περίοδος ευθύνης του πωλητή θα παραταθεί κατά 12 επιπλέον μήνες από τη στιγμή που το προϊόν θα συμμορφωθεί, ενώ τα κράτη μέλη έχουν την εξουσία να παρατείνουν την περίοδο αυτή, εάν το επιθυμούν.

 

Αυτή η 12μηνη παράταση αποτελεί κομβική πτυχή της προσωρινής συμφωνίας που απορρέει από την οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το δικαίωμα επισκευής, η οποία ψηφίστηκε τον Μάρτιο του 2023. Η συμφωνία εκκρεμεί η επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο και θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε τους επικείμενους κανόνες ως ένα πρωτοποριακό "δικαίωμα στην επισκευή" για τους καταναλωτές, με στόχο να καταστήσει την επισκευή πιο προσιτή και οικονομικά αποδοτική από την πλήρη αντικατάσταση των προϊόντων.

Οι κανόνες αντιμετωπίζουν επίσης τα εμπόδια στην επισκευή, επιβάλλοντας ότι τα ανταλλακτικά πρέπει να έχουν εύλογες τιμές και απαγορεύοντας στους κατασκευαστές να εφαρμόζουν εμπόδια που σχετίζονται με τη σύμβαση, το υλικό ή το λογισμικό για την επισκευή. Αυτό περιλαμβάνει περιορισμούς στη χρήση μεταχειρισμένων, συμβατών και τρισδιάστατα εκτυπωμένων ανταλλακτικών από ανεξάρτητους επισκευαστές. Οι κατασκευαστές θα είναι υποχρεωμένοι να εκτελούν τις απαραίτητες επισκευές σε εύλογο χρονικό διάστημα και, εάν δεν παρέχονται δωρεάν, σε εύλογη τιμή. Στόχος είναι να ενθαρρυνθούν οι καταναλωτές να επιλέγουν την επισκευή αντί της αντικατάστασης, προωθώντας μια πιο βιώσιμη προσέγγιση στη συντήρηση των προϊόντων.

 

Οι επιλογές για επισκευές θα είναι διαθέσιμες τόσο πριν όσο και μετά τη λήξη της ελάχιστης περιόδου ευθύνης. Στο πλαίσιο της νομικής εγγύησης, οι καταναλωτές που αντιμετωπίζουν ελαττώματα θα απολαμβάνουν πλέον μια παρατεταμένη νομική εγγύηση ενός έτους, εάν επιλέξουν να επισκευάσουν τα προϊόντα τους. Μετά τη λήξη της περιόδου νομικής εγγύησης, οι καταναλωτές μπορούν να ζητούν ευκολότερες και πιο προσιτές επισκευές για τεχνικά επισκευάσιμα προϊόντα. Οι κατασκευαστές υποχρεούνται να δημοσιεύουν πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες επισκευής τους, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικών τιμών για τις συνήθεις επισκευές.

 

Ο πρωταρχικός στόχος, όπως περιγράφεται από την Επιτροπή, είναι να εξαλειφθούν τα εμπόδια που αποθαρρύνουν τους καταναλωτές να επιλέξουν επιλογές επισκευής, όπως η ταλαιπωρία, η έλλειψη διαφάνειας ή η δύσκολη πρόσβαση σε υπηρεσίες επισκευής. Για να διευκολυνθεί η σύνδεση μεταξύ καταναλωτών και επισκευαστών, το Συμβούλιο σχεδιάζει να δρομολογήσει μια πανευρωπαϊκή διαδικτυακή πλατφόρμα. Μόλις εγκριθούν επίσημα, οι νέοι αυτοί κανόνες αναμένεται να αναδιαμορφώσουν το τοπίο των καταναλωτών, προσφέροντας ενισχυμένα δικαιώματα και προωθώντας μια κουλτούρα βιώσιμης συντήρησης προϊόντων σε ολόκληρη την Ευρώπη.



 Πηγή
Φωτογραφία: Getty Images | SimpleImages

About Freegr network

0 Post a Comment:

يتم التشغيل بواسطة Blogger.