Η επάνασταση που έφεραν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στη βιομηχανία επιβεβαιώνεται τόσο με τη χρήση τους σε σχεδόν οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή, αλλά και με την επιβράβευση των τριών επιστημόνων για τη δουλειά τους με το φετινό βραβείο Νόμπελ Χημείας. Παρά τις πολλές έρευνες που γίνονται σε εναλλακτικές μορφές αποθήκευσης ενέργειας, η τεχνολογία των μπαταριών ιόντων λιθίου συνεχίζει να εξελίσσεται και να μας δίνει εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Αυτή την περίοδο, οι ερευνητές προσπαθούν να βρουν τρόπους για να επιταχύνουν την φόρτιση των μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, επιδιώκοντας ταυτόχρονα να μην υποβαθμίζεται η χωρητικότητα τους λόγω της θερμοκρασίας. Εάν μια μπαταρία ιόντων λιθίου φορτιστεί γρήγορα σε χαμηλή θερμοκρασία (κάτω από 10°C), τότε τα ιόντα της μαζεύονται στην επιφάνεια της ανόδου και δημιουργούν μια επικάλυψη που μειώνει τη χωρητικότητά τους. Από την άλλη, σε υψηλές θερμοκρασίες φόρτισης βελτιώνεται μεν η απόδοση και η ταχύτητα, αλλά έχει αποδειχθεί πως η εκτεταμένη έκθεση τους οδηγεί και πάλι στη μείωση της χωρητικότητάς τους.
Η λύση που προτείνουν οι ερευνητές του Penn State και του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, αποτελεί έναν συνδυασμό αυτών των δύο πρακτικών. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών τους, διαπίστωσαν πως εάν οι μπαταρίες θερμανθούν στους 60°C και στη συνέχεια ψυχθούν απότομα, τότε αποφεύγεται η συγκέντρωση των ιόντων και η υποβάθμιση της χωρητικότητας.
Όπως δήλωσε ο Chao-Yang Wang, υπεύθυνος του τμήματος Ηλεκτροχημείας στο Penn State,
Με το πείραμα μας αποδεικνύουμε ότι μπορούμε να φορτίσουμε τη μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος μέσα σε 10 λεπτά και να του δώσουμε αυτονομία 300 - 500 χιλιομέτρων. Αυτή η φόρτιση μπορεί να γίνει για 2500 κύκλους φόρτισης, επομένως, ισοδυναμεί με τουλάχιστον 750.000 χιλιόμετρα.
Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι η φόρτιση μιας μπαταρίας στους 60°C απαγορεύεται στον κόσμο των μπαταριών. Είναι πολύ υψηλή και θεωρείται επικίνδυνη για τα υλικά τους, καθώς μπορεί να μειωθεί δραματικά η χωρητικότητά τους.
Η λύση που προτείνουν δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Joule και αφορά μια μπαταρία κατασκευασμένη μέσα σε μια δομή αυτοθερμαινόμενου νικελίου που μπορεί να φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία μέσα σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια, πιάνει δουλειά ένα σύστημα ψύξης που θα βρίσκεται ενσωματωμένο στα ηλεκτρικά οχήματα για να επανέλθει η θερμοκρασία ταχύτατα στα επιθυμητά και ασφαλή επίπεδα.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ εντυπωσιακό να ακούς για αυτονομία 400km με 10λεπτη φόρτιση, αλλά σαφέστατα θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι το σύστημα θα λειτουργεί πάντοτε χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τον οδηγό και τον κόσμο γύρω του.
0 Post a Comment:
إرسال تعليق