Αξιοποιούν μεν την τεχνολογία, την εντάσσουν στη στρατηγική τους, αλλά δεν κάνουν χρήση των εντελώς νέων τεχνολογιών και των δυνατοτήτων που αυτές προσφέρουν. Ο λόγος για τις νέες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες, αν και έχουν αντιληφθεί τα οφέλη που εξασφαλίζει η τεχνολογία, δεν μπορούν να αξιοποιήσουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Το 2015, το 60% των επιχειρηματιών αρχικών-σταδίων στην Ελλάδα αξιοποίησε γνωστές τεχνολογίες, επίδοση που είναι μία από τις υψηλότερες διαχρονικά. Ταυτόχρονα, ωστόσο, μόλις το 12,3% – από τις χαμηλότερες επιδόσεις – δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εντελώς νέες τεχνολογίες.
Αν και η διαπίστωση αυτή θα μπορούσε να συνδεθεί με παράγοντες, που έχουν να κάνουν με την οικονομική κρίση, καθώς – κατά κανόνα – οι εντελώς νέες τεχνολογίες είναι και ακριβότερες, ωστόσο το 2013 το αντίστοιχο ποσοστό βρισκόταν στο 51%.
Πάντως, για το 2015 η Ελλάδα ταξινομείται μεταξύ των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων, που στηρίζονται σε εντελώς νέες ή απλά έστω νέες τεχνολογίες (πενταετίας), γεγονός που δεν μπορεί παρά να αξιολογηθεί θετικά.
Την παραπάνω εικόνα για την τεχνολογική ταυτότητα των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων περιγράφει η έκθεση “Επιχειρηματικότητα 2015-2016: Κρίσιμη καμπή για την αναπτυξιακή δυναμική του επιχειρηματικού συστήματος”. Η ετήσια έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διεθνούς κοινοπραξίας του Global Entrepreneurship Monitor (GEM) και μεταξύ άλλων παραμέτρων, διερευνά το βαθμό στον οποίο οι επιχειρηματίες αρχικών σταδίων χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες/διεργασίες για την παραγωγή των προϊόντων τους/παροχή των υπηρεσιών τους. Αυτή η “νεωτερικότητα” αξιολογείται σε τρία επίπεδα. Πρόκειται για τεχνολογίες που έχουν εμφανιστεί στην αγορά εντός της περασμένης χρονιάς, εντός της τελευταίας πενταετίας ή είναι παλαιότερες της πενταετίας. Με αυτόν τον τρόπο καταγράφεται, κατά μία έννοια, ο βαθμός εκσυγχρονισμού των νέων εγχειρημάτων που εισρέουν στη δεξαμενή της υφιστάμενης επιχειρηματικότητας μιας οικονομίας.
Το 2015, το 60% των επιχειρηματιών αρχικών-σταδίων στην Ελλάδα αξιοποίησε γνωστές τεχνολογίες, επίδοση που είναι μία από τις υψηλότερες διαχρονικά. Ταυτόχρονα, ωστόσο, μόλις το 12,3% – από τις χαμηλότερες επιδόσεις – δηλώνει ότι χρησιμοποιεί εντελώς νέες τεχνολογίες.
Αν και η διαπίστωση αυτή θα μπορούσε να συνδεθεί με παράγοντες, που έχουν να κάνουν με την οικονομική κρίση, καθώς – κατά κανόνα – οι εντελώς νέες τεχνολογίες είναι και ακριβότερες, ωστόσο το 2013 το αντίστοιχο ποσοστό βρισκόταν στο 51%.
Πάντως, για το 2015 η Ελλάδα ταξινομείται μεταξύ των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων, που στηρίζονται σε εντελώς νέες ή απλά έστω νέες τεχνολογίες (πενταετίας), γεγονός που δεν μπορεί παρά να αξιολογηθεί θετικά.
Την παραπάνω εικόνα για την τεχνολογική ταυτότητα των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων περιγράφει η έκθεση “Επιχειρηματικότητα 2015-2016: Κρίσιμη καμπή για την αναπτυξιακή δυναμική του επιχειρηματικού συστήματος”. Η ετήσια έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διεθνούς κοινοπραξίας του Global Entrepreneurship Monitor (GEM) και μεταξύ άλλων παραμέτρων, διερευνά το βαθμό στον οποίο οι επιχειρηματίες αρχικών σταδίων χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες/διεργασίες για την παραγωγή των προϊόντων τους/παροχή των υπηρεσιών τους. Αυτή η “νεωτερικότητα” αξιολογείται σε τρία επίπεδα. Πρόκειται για τεχνολογίες που έχουν εμφανιστεί στην αγορά εντός της περασμένης χρονιάς, εντός της τελευταίας πενταετίας ή είναι παλαιότερες της πενταετίας. Με αυτόν τον τρόπο καταγράφεται, κατά μία έννοια, ο βαθμός εκσυγχρονισμού των νέων εγχειρημάτων που εισρέουν στη δεξαμενή της υφιστάμενης επιχειρηματικότητας μιας οικονομίας.
ΠΟΣΟΣΤΟ ΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΞΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΕΙ ΝΕΕΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ/ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ (2015)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ/ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ (2015)
Ομάδα χωρών Α: Χαμηλού κόστους, Ομάδα χωρών Β: βελτίωσης αποτελεσματικότητας, Ομάδα χωρών Γ: καινοτομίας
Πηγή: ΙΟΒΕ, επεξεργασία στοιχείων GEM
Πηγή: ΙΟΒΕ, επεξεργασία στοιχείων GEM
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΗ έρευνα, που παρουσίασε πρόσφατα το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), αξιολογεί τις επιχειρήσεις αρχικών σταδίων και ως προς την καινοτομία τους.
Στην Ελλάδα, το 2015 το ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων που δήλωνε πως μερικοί ή όλοι οι πελάτες θεωρούν το προϊόν ή την υπηρεσία της επιχείρησης νέο και πρωτοποριακό, ανερχόταν στο 39,3%, επίδοση χαμηλότερη μεν από το διαχρονικό μέσο όρο (42,7%), αλλά βελτιωμένη σε σύγκριση με το 2014 (37,4%). Προφανώς η χαμηλή καινοτομικότητα των νέων εγχειρημάτων θα πρέπει να συσχετίζεται και με το εύρημα, ότι οι νέες επιχειρηματικές προσπάθειες εντοπίζονται πρωτίστως στους τομείς υπηρεσιών προς τον καταναλωτή, όπου η καινοτομία προϊόντος ή διεργασιών είναι εκ φύσεως αρκετά πιο περιορισμένη.
Ο βαθμός της καινοτομίας, που εμφανίζει το νέο εγχείρημα εξετάζεται στο πλαίσιο του GEM με βάση μια ποιοτική ερώτηση: πόσοι από τους πελάτες θεωρούν πως το προϊόν ή υπηρεσία που είναι νέο και πρωτοποριακό.
Στις περισσότερες χώρες, οι μισοί τουλάχιστον επιχειρηματίες αρχικών σταδίων είναι μάλλον συνειδητοποιημένοι ως προς το βαθμό καινοτομίας που παρουσιάζουν τα εγχειρήματά τους, με αποτέλεσμα να δηλώνουν ότι κανένας (δυνητικός) πελάτης δε θα θεωρήσει τα προϊόντα/υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά.
Στην Ελλάδα το 2015, ένα 61% συμφωνεί σε αυτό, έναντι όμως 51,5% κατά μέσο όρο στις χώρες καινοτομίας. Ταυτόχρονα, ένα 25,5% δηλώνει κάποιο βαθμό καινοτομίας.
Από την άλλη πλευρά, όμως, καταγράφεται και ένα 14% που δηλώνει – ίσως και μαξιμαλιστικά – ότι όλοι θα θεωρήσουν τα προϊόντα τους ως καινοτομικά.
Στην Ελλάδα, το 2015 το ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων που δήλωνε πως μερικοί ή όλοι οι πελάτες θεωρούν το προϊόν ή την υπηρεσία της επιχείρησης νέο και πρωτοποριακό, ανερχόταν στο 39,3%, επίδοση χαμηλότερη μεν από το διαχρονικό μέσο όρο (42,7%), αλλά βελτιωμένη σε σύγκριση με το 2014 (37,4%). Προφανώς η χαμηλή καινοτομικότητα των νέων εγχειρημάτων θα πρέπει να συσχετίζεται και με το εύρημα, ότι οι νέες επιχειρηματικές προσπάθειες εντοπίζονται πρωτίστως στους τομείς υπηρεσιών προς τον καταναλωτή, όπου η καινοτομία προϊόντος ή διεργασιών είναι εκ φύσεως αρκετά πιο περιορισμένη.
Ο βαθμός της καινοτομίας, που εμφανίζει το νέο εγχείρημα εξετάζεται στο πλαίσιο του GEM με βάση μια ποιοτική ερώτηση: πόσοι από τους πελάτες θεωρούν πως το προϊόν ή υπηρεσία που είναι νέο και πρωτοποριακό.
Στις περισσότερες χώρες, οι μισοί τουλάχιστον επιχειρηματίες αρχικών σταδίων είναι μάλλον συνειδητοποιημένοι ως προς το βαθμό καινοτομίας που παρουσιάζουν τα εγχειρήματά τους, με αποτέλεσμα να δηλώνουν ότι κανένας (δυνητικός) πελάτης δε θα θεωρήσει τα προϊόντα/υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά.
Στην Ελλάδα το 2015, ένα 61% συμφωνεί σε αυτό, έναντι όμως 51,5% κατά μέσο όρο στις χώρες καινοτομίας. Ταυτόχρονα, ένα 25,5% δηλώνει κάποιο βαθμό καινοτομίας.
Από την άλλη πλευρά, όμως, καταγράφεται και ένα 14% που δηλώνει – ίσως και μαξιμαλιστικά – ότι όλοι θα θεωρήσουν τα προϊόντα τους ως καινοτομικά.
ΒΑΘΜΟΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ ΑΝΑ ΧΩΡΑ % ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΙΤΩΝ ΑΡΧΙΚΩΝ ΣΤΑΔΙΩΝ
Ομάδα χωρών Α: Χαμηλού κόστους, Ομάδα χωρών Β: βελτίωσης αποτελεσματικότητας, Ομάδα χωρών Γ: καινοτομίας
Πηγή: ΙΟΒΕ, επεξεργασία στοιχείων GEMΈρευνες – Μελέτες
ΤΗΣ ΝΑΤΑΣΑΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ, fragouli@sepe.gr
ΤΗΣ ΝΑΤΑΣΑΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ, fragouli@sepe.gr
0 Post a Comment:
إرسال تعليق