Της Μαίρης Βενέτη*
Οι εταιρείες τηλεφωνίας στην Αμερική επένδυσαν την τελευταία εικοσαετία σε τεράστια έργα υποδομής, έναντι να επεκταθεί η πρόσβαση στο διαδίκτυο, πρώτα στα σπίτια και στη συνέχεια στις κινητές συσκευές.
Οι δυο κολοσσοί των telecoms στις ΗΠΑ, Verizon Communications και AT & T αντιμετωπίζουν το τελευταίο διάστημα τον εξής προβληματισμό: Οι υποδομές αυτές κόστισαν δισεκατομμύρια δολάρια ,όμως οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών συλλέγουν στην ουσία μικρές αμοιβές υπηρεσιών, τη στιγμή που η Google ή η Amazon έχτισαν εξαιρετικά προσοδοφόρες online αυτοκρατορίες.
Τώρα λοιπόν που έχει γεννηθεί μια καινούργια αγορά, αυτή των «έξυπνων αυτοκινήτων» τα οποία θα έχουν τη δική τους σύνδεση στο διαδίκτυο, τόσο η Verizon Communications, όσο και η AT & T, θέλουν κάτι πολύ περισσότερο από τον μικρό ρόλο του παρόχου internet.
Ήδη η Verizon, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, συγκεντρώνει όλες τις επιχειρήσεις τηλεματικής και εφοδιαστικής οχημάτων σε μια μονάδα που ονομάζεται Verizon Connect, ενώ η AT & T έχει συγκεντρώσει συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων και φορτηγών, καθώς προσπαθεί να ενταχθεί στην επιχείρηση των «συνδεδεμένων αυτοκινήτων».
Ήδη η Verizon, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, συγκεντρώνει όλες τις επιχειρήσεις τηλεματικής και εφοδιαστικής οχημάτων σε μια μονάδα που ονομάζεται Verizon Connect, ενώ η AT & T έχει συγκεντρώσει συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων και φορτηγών, καθώς προσπαθεί να ενταχθεί στην επιχείρηση των «συνδεδεμένων αυτοκινήτων».
Και οι δύο είναι αποφασισμένες να διεκδικήσουν έναν μεγαλύτερο ρόλο από αυτόν του απλού προμηθευτή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Επιθυμία τους είναι να διεκδικήσουν επιπλέον έσοδα, από την ασφάλεια και την ψυχαγωγία, μέχρι την πώληση δεδομένων που εξάγονται από οδηγούς και οχήματα.
Βέβαια στην επιθυμία τους αυτή υπάρχει ένα, όχι και τόσο μικρό, πρόβλημα:
Υπάρχει ακριβώς το ίδιο ενδιαφέρον, επομένως και ο ανταγωνισμός, τόσο από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όσο και από τους τεχνολογικούς γίγαντες, όπως η Google, Facebook, Amazon κλπ.
Mια νέα αγορά γεννιέται
Τα αυτοκίνητα με ενσωματωμένα μόντεμ, τα λεγόμενα «smart cars», αντιπροσώπευαν ένα μικρό κομμάτι της παραγωγής κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας.
Τα αυτοκίνητα με ενσωματωμένα μόντεμ, τα λεγόμενα «smart cars», αντιπροσώπευαν ένα μικρό κομμάτι της παραγωγής κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας.
Αυτό όμως ήδη έχει αρχίσει να αλλάζει και μάλιστα υπάρχουν εκτιμήσεις ότι από το επόμενο έτος θα έχουμε αύξηση της παραγωγής τους κατά 51%.
Πλέον η νέα τάση θα είναι τα αυτοκίνητα να είναι self-driving, ελευθερώνοντας χρόνο στους επιβάτες τους για νέες εμπειρίες ψυχαγωγίας και αλληλεπίδρασης. Ανεξάρτητα κατά πόσο μια τέτοια εξέλιξη προκαλεί τον προβληματισμό ή όχι, για πολλούς αναλυτές είναι γεγονός ότι μέχρι το 2023, τα 3/4 των νέων αυτοκινήτων θα είναι με συνδέσεις.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν αποκαλύπτουν ακόμα οικονομικές λεπτομέρειες σχετικά με τις συνδεδεμένες μονάδες αυτοκινήτων τους, αλλά οι αναλυτές εκτιμούν ότι το μέσο μηνιαίο έσοδο από τις συνδρομές αυτοκινήτων κυμαίνεται από 1 -2 δολάρια ανά όχημα.
Μπορεί η συγκεκριμένη πρόσοδος να φαίνεται μικρή ανά όχημα, αλλά σίγουρα δεν είναι μικρή σαν σύνολο!
Γι αυτό και όλοι μιλούν για μια νέα αναπτυσσόμενη αγορά, που ήδη από πέρσι έδειξε τη δυναμική της, καθώς οι νέες συνδέσεις αυτοκινήτων ξεπέρασαν τους νέους συνδρομητές τηλεφώνου για πρώτη φορά.
Όλα ξεκινούν με το δίκτυο και τη σύνδεση
Ένας τομέας που η Verizon και άλλες εταιρείες βρίσκουν δυνητικά επικερδείς, είναι αυτός που συγκρίνει τα δεδομένα χρηστών και οχημάτων.
Ένας τομέας που η Verizon και άλλες εταιρείες βρίσκουν δυνητικά επικερδείς, είναι αυτός που συγκρίνει τα δεδομένα χρηστών και οχημάτων.
Δεδομένα όπως η θέση, η απόδοση των κινητήρων και τα πρότυπα οδήγησης, όπως για παράδειγμα ο αριθμός των αριστερών στροφών, αποτελούν επί της ουσίας έναν μεγάλο παράγοντα πρόβλεψης ατυχημάτων.
Ωστόσο, η συλλογή πληροφοριών για τους χρήστες έχει γίνει μια δύσκολη προσπάθεια μετά το σκάνδαλο του Facebook.
Παρά ταύτα οι εταιρείες με ειδικά τμήματα ανάλυσης στα «data» αυτοκινήτων, επιχειρούν να πείσουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην υιοθέτηση νέων εφαρμογών, που θα δίνουν τη δυνατότητα να μοιράζονται τα στοιχεία οδηγού με ασφαλιστικές εταιρείες, βενζινάδικα ή εστιατόρια γρήγορου φαγητού, με παρεπόμενες δυνατότητες φυσικά την πώληση διαφημίσεων, κουπονιών κ.α.
Η τεχνολογία 5G είναι ο Δούρειος Ίππος των τηλεπικοινωνιών
Η επόμενη μεγάλη ευκαιρία θα είναι στην τεχνολογία 5G.
Αυτά τα μελλοντικά δίκτυα υπόσχονται 100 φορές μεγαλύτερες ταχύτητες σύνδεσης, αυξάνοντας τις δυνατότητες των αυτοκινήτων που επικοινωνούν με άλλα αυτοκίνητα, καθώς και τις δυνατότητες των αυτόνομων οχημάτων.
Η πρώτη γενιά συνδεδεμένων αυτοκινήτων παρείχε ένα πρώιμο μάθημα σχετικά με το πόσο διαρκείς είναι οι ρόλοι των παρόχων ασύρματων υπηρεσιών.
Το OnStar, το οποίο εισήχθη το 1996 και επιτρέπει στους οδηγούς κάποιων μοντέλων της General Motors να καλέσουν την οδική βοήθεια, ξεκίνησε ως εταιρική σχέση με την Verizon. Όμως, η GM ελέγχει την υπηρεσία και φυσικά την κατανομή εσόδων.
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνίας είναι αποφασισμένες το παραπάνω παράδειγμα να μην επαναληφθεί στην περίπτωση των δικτύων 5G.
Εμβαθύνωντας στα αυτοκίνητα του αύριο, ήδη δημιουργούν τις προϋποθέσεις να διεκδικήσουν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μερίδιο από την πίτα των πρόσθετων υπηρεσιών και εσόδων, ξεφεύγοντας από τα «ψίχουλα» του απλού παρόχου.
*Η κ. Μαίρη Βενέτη είναι Πιστοποιημένη Διαχειριστής από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
0 Post a Comment:
إرسال تعليق