freegr

Google: Η τεχνητή νοημοσύνη θα απαντά πριν υποβάλλουμε έτοιμες ερωτήσεις

 


Η Google πρόσφατα ενεργοποίησε ένα νέο, ισχυρό τεχνολογικό εργαλείο στην παντοδύναμη μηχανή αναζήτησης. 

 

Πρόκειται για ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης μεγάλης κλίμακας, γνωστό με τα αρχικά MUM, που στο μέλλον θα μπορούσε να μεταμορφώσει τις διαδικτυακές αναζητήσεις σε μία σαφώς πιο εκλεπτυσμένη και λεπτομερή διαδικασία, λειτουργώντας ως εικονικός βοηθός που σαρώνει τον Παγκόσμιο Ιστό, δίνοντας λύσεις σε περίπλοκα ερωτήματα

 

Το MUM (Multitask Unified Model, Ενοποιημένο Μοντέλο Πολλαπλών Εργασιών» είναι η πιο πρόσφατη αναβάθμιση, σε μία μακροχρόνια σειρά «σιωπηλών» βελτιστοποιήσεων της μηχανής αναζήτησης της Google, που σύμφωνα με την εταιρεία άλλαξαν ριζικά την ποιότητα των αποτελεσμάτων. 

 

Πριν μία δεκαετία ήταν το «γράφημα γνώσεων» που καθόριζε την σχέση μεταξύ διαφορετικών εννοιών. Πιο πρόσφατα, η Google επιχείρησε να εφαρμόσει την τελευταία τεχνολογία εις βάθους εκμάθησης, για να βελτιώσει την σχετικότητα των αναζητήσεων με το εργαλείο RankBrain. «Θεωρούμε ότι φτάσαμε στο επόμενο σημαντικό ορόσημο», δήλωσε ο ερευνητής της Google που είναι υπεύθυνος για το MUM, Pandu Nayak.

 

«Πριν από εμάς, για εμάς»

 

Στόχος είναι μια μέρα το MUM να αναλαμβάνει όλες τις περίπλοκες ανάγκες αναζήτησης που προκύπτουν στην καθημερινή ζωή των χρηστών, για τις οποίες καμιά φορά ούτε οι ίδιοι δεν έχουν διατυπώσει αναλυτικά τις απορίες τους με συγκεκριμένες ερωτήσεις.

 

Για παράδειγμα όταν κάποιος αισθάνεται την ανάγκη να ξεκινήσει ένα νέο πρόγραμμα σωματικής άσκησης, ψάχνει να βρει ένα καλό πρόγραμμα για το δικό του επίπεδο. «Με τις σημερινές μηχανές αναζήτησης, πρέπει να μετατρέψεις αυτή την αναζήτηση σε μία σειρά ερωτήσεων στο Google για να συλλέξεις τις πληροφορίες που θέλεις» λέει ο Nayak. Όμως στο μέλλον αυτό το βάρος θα μετατίθεται στη μηχανή αναζήτησης, που θα αναλύει πολύ πιο περίπλοκες και ίσως πιο ρεαλιστικές ανάγκες»

 

Οι εφαρμογές του MUM είναι πιθανό να διευρυνθούν πολύ πέρα από την διαδικασία αναζήτησης. «Το θεωρούμε περισσότερο ένα είδος πλατφόρμας».

 

Επικριτές της εταιρείας προειδοποιούν πως η νέα τεχνολογία έχει ένα ξεκάθαρο ρίσκο, καθώς θα επιταχύνει την μετατόπιση που έχει ήδη παρατηρηθεί στις απαντήσεις Google, όπου η εταιρεία παρεμβάλλεται «πάνω» από άλλες ιστοσελίδες για να ιδιοποιηθεί την κίνηση χρηστών από την αναζήτηση και να κρατήσει τους χρήστες μέσα στο «σύμπαν» της Google.

 

Το MUM είναι απλώς το τελευταίο παράδειγμα μία ιδέας που σαρώνει το πεδίο φυσικής γλώσσας στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης. Χρησιμοποιεί μια τεχνική που καλείται «μεταμορφωτής», που επιτρέπει σε μία μηχανή να εξετάζει τις λέξεις εντός πλαισίου και όχι μόνο ως μεμονωμένα αντικείμενα που αντιστοιχούν σε τεράστιες στατιστικές αναλύσεις - ένα ορόσημο που θεωρείται άλμα στη κατανόηση από πλευράς των μηχανών. 

 

Γλωσσικά μοντέλα

 

Η τεχνική αναπτύχθηκε πρώτη φορά στην Google το 2018, αλλά η πιο εντυπωσιακή επίδειξη έγινε με το περσινό GPT-3, ένα σύστημα που αναπτύχθηκε σε OpenAI και σόκαρε πολλούς στον κλάδο, με την ικανότητά του να παράγει μεγάλα κείμενα που (τουλάχιστον) ακούγονταν συνεκτικά. 

 

Ο Jordi Ribas, επικεφαλής μηχανικής και προϊόντων στη μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft, λέει πως η εξέλιξη αυτή πυροδότησε έναν αγώνα δρόμου μεταξύ των τεχνολογικών εταιρειών, ώστε να δημιουργήσου μεγαλύτερα μοντέλα «καλύτερης γλώσσας.»

 

Όταν η Microsoft αποκάλυψε το δικό της γλωσσικό μοντέλο Turing ισχυρίστηκε πως ήταν το μεγαλύτερο σύστημα του είδους του. Όμως το GPT-3, που αποκαλύφθηκε λίγους μήνες αργότερα, πήρε τα σκήπτρα γιατί ήταν δέκα φορές μεγαλύτερο. Η Google δεν έχει δημοσιοποιήσει τεχνικές λεπτομέρειες για το MUM, αλλά σημείωσε πως είναι 1.000 πιο ισχυρό από το BERT, το πρώτο πειραματικό μοντέλο με μεταμορφωτές

 

«Ακόμα και με αυτό το γιγαντιαίο άλμα πάντως, η Google είναι αντιμέτωπη με μία τρομακτική πρόκληση», σχολιάζουν οι Financial Times. Οι εταιρείες μηχανών αναζήτησης ονειρεύονται να δίνουν απαντήσεις σε περίπλοκα ερωτήματα εδώ και 15 χρόνια, αλλά το πρόβλημα αποδείχθηκε πιο δύσκολο από ότι αναμενόταν, όπως λέει ο πρώην επικεφαλής του διαφημιστικού δικτύου της Google και νυν CEO της start-up Neeva, Sridhar Ramaswamy.

 

«Υπάρχουν τόσες πολλές παραλλαγές σε κάθε τι περίπλοκο που κάνουμε», λέει ο Ramaswamy. «Το να προσπαθούμε να κάνουμε το λογισμικό να κατανοήσει αυτές τις παραλλαγές και να μας καθοδηγήσει, αποδείχθηκε εξαιρετικά σκληρό στην πράξη». 

 

Οι πρώτες εφαρμογές του MUM περιλαμβάνουν «κρυφές» διαδικασίες αναζήτησης, όπως η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, η κατηγοριοποίηση των πληροφοριών και η εξαγωγή απαντήσεων από κείμενα. 

 

Για τους περισσότερους από τους χρήστες, ο αντίκτυπος των μεταμορφωτών είναι πιθανό να γίνει αισθητός, μόνο αν η τεχνολογία προσφέρει πιο χειροπιαστές αλλαγές. Για παράδειγμα η Google λέει πως η ικανότητα του MUM να κατανοεί τόσο κείμενο όσο και φωτογραφίες (τα βίντεο και ο ήχος θα ακολουθήσουν αργότερα) θα μπορούσε να προσφέρει νέους τρόπους αναζήτησης σε μέσα διαφορετικού τύπου. 

 

Η διαχείριση πιο «θολών» αναζητήσεων που είχε στο μυαλό του ο Nayak θα ωθήσει την Google να αναζητά πληροφορίες σε διαφορετικές τοποθεσίες στον Ιστό, παρουσιάζοντας πολύ πιο ακριβείς απαντήσεις σε κάθε πολύ συγκεκριμένη ερώτηση. Με τα λόγια της αναλύτριας της Inside Intelligence, Sara Watson, «όσα δείχνει η πρώτη σελίδα, ίσως είναι όλα όσα θέλετε.»

 

Με πληροφορίες από Financial Times

About Freegr network

Από το Blogger.