Ήταν μόλις πριν από λίγες ημέρες όταν στο διαδικτυακά ράφια του efood εμφανίστηκε μια ακόμα μεγάλη αλυσίδα εστίασης, η οποία μάλιστα διατηρούσε για χρόνια δικό της δίκτυο παραγγελιοληψίας και διανομής, μέσω του ιστότοπού της ή του τηλεφωνικού της κέντρου. Ο λόγος για την γνωστή πιτσαρία Domino’s, η οποία πλέον διαθέτει τα προϊόντα συγκεκριμένων καταστημάτων της μέσω της πλατφόρμας efood.
Η συνεργασία η οποία είναι νέα και δεν έχει επικοινωνηθεί ευρέως, θα πραγματοποιείται με διανομείς της Domino’s και θα περιλαμβάνει και μέρος των προσφορών που βγάζει η αλυσίδα για τους πελάτες της. Ωστόσο συγκεκριμένες προσφορές θα συνεχίσουν να διατίθενται αποκλειστικά μέσω του site της Domino’s, στο οποίο υπάρχει άλλωστε και το πρόγραμμα πιστότητας Domino’s more, το οποίο προσφέρει πόντους στους καταναλωτές με κάθε αγορά μέσω του site ή του Domino’s app.
Η απόφαση της μεγαλύτερης αλυσίδας πίτσας παγκοσμίως, να αλλάξει την πολιτική της και από το να αναπτύσσεται αποκλειστικά με τις δικές της δυνάμεις να στραφεί και στην διεύρυνση των πωλήσεων μέσω κάποιας πλατφόρμας διανομής (aggregator) δεν είναι πρωτοφανής. Ήρθε να συμπληρώσει την λίστα των μεγάλων εστιατορίων και αλυσίδων εστίασης που ήδη φιλοξενούνται σε τέτοιους τύπου πλατφόρμες. Μια λίστα που διευρύνθηκε αισθητά μετά τους φρενήρεις ρυθμούς ανάπτυξης που παρατηρήθηκαν λόγω πανδημίας και συνεχίζει να μεγαλώνει ακόμα και εν μέσω της νέας κρίσης όπου -λόγω του πολέμου- αυξάνει τα κόστη και περιορίζει το καλάθι του κάθε νοικοκυριού.
Να θυμίσουμε ότι ήδη Goody’s, Everest, Βενέτης, Pizza Fan περιλαμβάνονται στις πλατφόρμες διανομής, ενώ με την αφορμή της πανδημίας προστέθηκαν κι άλλες μεγάλες αλυσίδες όπως ο Γρηγόρης. Εντός των γνωστών πλατφορμών διανομής που δραστηριοποιούνται στη χώρα εντοπίζει κανείς και διεθνείς παίκτες, όπως McDonald’s, Starbucks, TGI Friday’s, KFC, ενώ η τάση ακολουθήθηκε και από όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες παρότι διατηρούν τον δικό τους ιστότοπο για παραγγελίες, έχουν εισαχθεί και στις πλατφόρμες διανομής - ο Σκλαβενίτης συνεργάζεται με την efood, ο Μασούτης και ο Κρητικός με την Box της Cosmote, το My Market με την Wolt ενώ ο ΑΒ Βασιλόπουλος διαφημίζει το τελευταίο διάστημα την συνεργασία του με το Instashop.
Και φυσικά η τάση δεν είναι εγχώρια, αλλά παρατηρείται και στο εξωτερικό. Για παράδειγμα και στην Αμερική ιδιοκτήτες franchise της Domino’s εξετάζουν το ενδεχόμενο συνεργασίας με τέτοιου τύπο πλατφόρμες, ώστε να εκμεταλλευτούν την εξοικείωση των καταναλωτών με αυτές.
Φρενήρεις ρυθμοί ανάπτυξης εν μέσω πανδημίας
Ο λόγος για την στροφή στα εν λόγω κανάλια παραγγελίας και διανομής εδράζεται σίγουρα στην online αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών. Όπως επισημαίνουν φορείς της αγοράς άλλωστε η εξοικείωση των καταναλωτών με πλατφόρμες τύπου efood είναι τέτοια που αν δεν υπάρχεις σε αυτές χάνεις όχι μόνο σε παραγγελίες αλλά και σε αναγνωρισιμότητα, ειδικά όσον αφορά τη νέα γενιά.
Το παραπάνω ενισχύει βέβαια και η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με στοιχεια της Convert Group, το 12μηνο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 η αξία των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατέγραψε αύξηση τζίρου 23% σε σχέση με το αντίστοιχο 12μηνο Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021, με τον τζίρο των ηλεκτρονικών αγορών να φτάνει το ποσό των 221 εκατ. ευρώ. Παρότι μάλιστα ο ηλεκτρονικός τζίρος των online super market που πραγματοποιείται είτε μέσω των δικών τους ιστοτόπων είτε μέσω aggregator, έπεσε κατά 4% το πρώτο τρίμηνο του 2022, η πτώση αποδίδεται κατά κύριο λόγο, στις ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις που πλήττουν το καλάθι των καταναλωτών.
Την μεγάλη ανάπτυξη μαρτυρούν και τα αποτελεσματα των εν λόγω πλατφορμών διανομής. Να θυμίσουμε ότι στην περίπτωση του BOX, της υπηρεσίας food delivery της COSMOTE, ο αριθμός των συνεργαζόμενων καταστημάτων έφτασε μέσα σε τρία χρόνια λειτουργίας τις 10.000 και η υπηρεσία επεκτάθηκε σε 64 πόλεις της Ελλάδας. Στην τριετή του αυτή πορεία το BOX κατάφερε να διπλασιάζει ετησίως τους χρήστες του και να εντάξει στο δίκτυο των συνεργαζόμενων καταστημάτων μεγάλες αλυσίδες εστίασης καθώς και δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Μόλις τον τελευταίο χρόνο μάλιστα ο τζίρος του BOX και ο αριθμός των χρηστών υπερδιπλασιάστηκαν, ενώ οι πωλήσεις σε «Μασούτης» και «Κρητικός» μέσω BOX, σημείωσαν αύξηση της τάξης του 50%.
Αντίστοιχα το efood, μια εκ των παλαιότερων τέτοιων εφαρμογών, η οποία ανήκει στην Delivery Hero και σχετικά πρόσφατα εξαγόρασε και την Kiosky’s, μέσα σε 10 χρόνια λειτουργίας, έχει ενσωματώσει στην πλατφόρμα της περισσότερες από 20.000 επιχειρήσεις εστίασης καθώς και εμπορικά καταστήματα σε 100 πόλεις ανά την Ελλάδα. Εν μέσω πανδημίας, όπου η εταιρεία προχώρησε και σε πέντε διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (πλέον το μετοχικό της κεφάλαιο ανέρχεται σε 5.540.100 ευρώ), περισσότερες από 5.845 νέες επιχειρήσεις εντάχθηκαν στην πλατφόρμα του, έχοντας τη δυνατότητα να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους με τη διανομή του efood.
Σταθερά ανοδική τροχιά καταγράφει η Wolt η οποία έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά το 2018. Η φιλανδική startup που εξαγοράστηκε το 2021 από τον αμερικανικό όμιλο της DoorDash, αρχής γενομένης της πανδημίας ενίσχυσε δυναμικά τα μεγέθη της, αυξάνοντας κατά 324% τον τζίρο της το 2020 και εκτινάσσοντας τα έσοδά της από τα 3 εκατ ευρώ το 2019 στα 12,8 εκατ. ευρώ το 2020. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματά της δε, η εταιρεία αύξησε τα καθαρά κέρδη μετά φόρων κατά 300% φτάνοντας τις 283 χιλιάδες ευρώ περίπου από 71 χιλιάδες ευρώ το 2019 ενώ πρόσφατα αποφάσισε να επέκτεινε το ωράριο λειτουργίας της δίνοντας την δυνατότητα στους πελάτες της σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πάτρα, Βόλο, Ηράκλειο και Χανιά να παραγγέλνουν, όλο το 24ωρο κάθε ημέρα της εβδομάδας.
Αντιστοίχως ανοδική ήταν και η πορεία των υπολοίπων πλατφορμών online delivery προϊόντων σούπερ μάρκετ, όπως το Instashop ακόμα και αυτών που έκαναν την εμφάνισή τους εν μέσω πανδημίας, όπως η Pop Market.
0 Post a Comment:
Δημοσίευση σχολίου