τεχνολογία

Γιατί παίρνουν φωτιά οι μπαταρίες;

Ο μεγάλος ντόρος είχε γίνει προς το τέλος του περασμένου καλοκαιριού με το Samsung Galaxy Note 7 και, λίγο νωρίτερα, με τα «hoverboard», τα high tech «ηλεκτρικά πατίνια ισορροπίας». Το... φλέγον ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο όταν τα ακουστικά που φορούσε μια ανυποψίαστη επιβάτις σε αεροπλάνο από το Πεκίνο προς τη Μελβούρνη τυλίχτηκαν ξαφνικά στις φλόγες.
Τι γίνεται και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου παίρνουν φωτιά; Βεβαίως μπορεί κάποιος να πει ότι οι μπαταρίες ισχύος είναι, εκ φύσεως, εν δυνάμει «εκρηκτικές» - ακριβώς για τον λόγο αυτόν άλλωστε σχεδιάζονται προσεκτικά με στόχο την αποφυγή προβλημάτων βραχυκυκλώματος. Οι αναλυτές ωστόσο «δείχνουν» ως ένοχο για τα τελευταία αυτά περιστατικά και τις επίμονες απαιτήσεις της αγοράς, που τις θέλει όλο και πιο λεπτές και όλο και πιο ισχυρές.Αυτές, λένε, «στριμώχνουν» την υπό εξέλιξη τεχνολογία κάνοντας μερικές φορές εμφανείς τις επιπτώσεις τους στη μείωση του επιπέδου ασφαλείας για τον χρήστη των φορητών συσκευών, δηλαδή για όλους εμάς. 
Εκρηκτική φύση 
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου εμφανίστηκαν πριν από περίπου 25 χρόνια και εξελίσσονται διαρκώς, χρόνο με τον χρόνο, αν όχι μήνα με τον μήνα, στην κούρσα των εταιρειών για καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη ισχύ. Οπως όλες οι μπαταρίες, αποτελούνται από τρία βασικά μέρη: τον θετικό πόλο (ή κάθοδο), τον αρνητικό πόλο (ή άνοδο) και τον ηλεκτρολύτη (αγωγή ιόντων λιθίου στη συγκεκριμένη περίπτωση). Οι δύο πόλοι (+,- ηλεκτρόδια) χωρίζονται από ένα διαχωριστικό, το οποίο εμποδίζει τα δύο ηλεκτρόδια να έρθουν σε άμεση ηλεκτρική επαφή, δηλαδή να προκαλέσουν βραχυκύκλωμα. Το πρώτο «κλειδί» για την ομαλή (και ασφαλή) λειτουργία βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το «μαγικό» διαχωριστικό: όσο πιο «παχύ» και αδιαπέραστο είναι, τόσο καλύτερα «θωρακίζει» την μπαταρία. «Το πάχος και η ποιότητα του διαχωριστικού έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια» λέει στο «Βήμα» ο Ιωάννης Σαμαράς, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), ο οποίος ερευνά τις μπαταρίες λιθίου. 
«Δεν θα πρέπει να είναι μικρότερο από μια ορισμένη κρίσιμη τιμή, η οποία εξαρτάται από τον τύπο της κάθε μπαταρίας». Οπως είναι ευνόητο, όσο πιο λεπτή και ισχυρή είναι μια μπαταρία τόσο πιο λεπτό είναι και το διαχωριστικό της, το οποίο κατασκευάζεται συνήθως από πολυπροπυλένιο και είναι επίσης πορώδες - «σουρωτήρι» για τα νανοσωματίδια, όπως λέει ο ερευνητής. Αυτή η «λέπτυνση» το καθιστά περισσότερο ευαίσθητο και επιρρεπές σε φθορές και διαρροές, οι οποίες δεν είναι απαραίτητο να είναι μεγάλες: ακόμη και νανοσωματίδια που ενδέχεται να ξεφύγουν με τη χρήση και τη φθορά από τα υλικά της καθόδου, αν «περάσουν» στην άλλη πλευρά μπορούν να προκαλέσουν εσωτερικό βραχυκύκλωμα

About Freegr network

Από το Blogger.