5G

«5G λωρίδες» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους για ημιαυτόνομη οδήγηση

 


Στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 ο λαϊκός τραγουδιστής Γιώργος Σαρρής έδινε τα ρέστα του με τις «Νταλίκες», ένα βαρύ ζεϊμπέκικο του Χρήστου Νικολόπουλου σε στίχους Μανώλη Ρασούλη.

«Με τα φώτα νυσταγμένα και βαριά
τριγυρνάνε οι νταλίκες στην Αθήνα
στα λιμάνια, στους σταθμούς, στην αγορά».

Κάπου, μάλλον στην τρίτη στροφή, ο στιχουργός αναφέρει: «Σα σκηνές από ταινία “προσεχώς”»… και η προφητεία φαίνεται πως επαληθεύεται! «Με τα 5G ανοικτά τριγυρνάνε οι νταλίκες στην Αθήνα». Αν θέλετε το πιστεύετε: Στα επόμενα χρόνια μια ομάδα από νταλίκες, από εκείνες που μεταφέρουν containers, θα μπορεί σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόστος να φθάνει μέσω της βασικής εθνικής οδικής αρτηρίας στα σύνορα με τη βοήθεια ενός δικτύου 5G.

Η εικόνα από τα «προσεχώς» δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία πρόγευση των αλλαγών που έρχονται με τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5G που δίνουν ορισμένα από τα έργα που έχει συμπεριλάβει η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ελληνικό Σχέδιο για την αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το χαρακτηριστικότερο, ίσως, προτεινόμενο έργο είναι αυτό που εισάγει… ευφυΐα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και δημιουργεί έναν εικονικό διάδρομο που θα εγγυάται την ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων και την προώθησή τους προς τις αγορές της Ευρώπης.

Υποδομή

Το σχέδιο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 180 εκατ. ευρώ, προβλέπει πως κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι της Εγνατίας Οδού και ενδεχομένως της Ιόνιας Οδού, θα εγκατασταθεί 5G υποδομή όπου οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων θα κινούνται αυτόνομα – για την ακρίβεια σε μια ημιαυτόνομη οδήγηση – και με απόλυτη ασφάλεια τόσο για τα ίδια όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς.

Με την υλοποίηση του έργου, το οποίο μπορεί να πάρει τη μορφή ΣΔΙΤ, η Ελλάδα θα διαθέτει μία ολοκληρωμένη υποδομή, όπου για παράδειγμα ένας «στόλος» από νταλίκες θα κινείται συγχρονισμένα προς τα βόρεια σύνορα της χώρας με βέλτιστη χρήση καυσίμων και με δυνατότητα άμεσης προσαρμογής στις συνθήκες που επικρατούν στον δρόμο. Είναι χαρακτηριστικό πως παλαιότερες τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν την προηγούμενη πενταετία σε πιλοτικά προγράμματα στην Ευρώπη έδειξαν πως το λογισμικό που αναλαμβάνει να… κρατήσει το τιμόνι σε ένα αυτόνομο όχημα μπορεί να αντιδράσει σε χρόνο κάτω από το ένα δέκατο του δευτερολέπτου, όταν ένας τυπικός οδηγός μπορεί να χρειαστεί τουλάχιστον ένα δευτερόλεπτο και αυτή η διαφορά είναι ικανή να σώσει ζωές.

Στο εξωτερικό

Σήμερα στους δρόμους αρκετών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί κανείς να συναντήσει μικρές ομάδες οχημάτων – συνήθως τετράδες – που κινούνται χάρις σε εφαρμογές που στηρίζονται στην ύπαρξη και λειτουργία δικτύων 5G στις βασικές οδικές αρτηρίες. Οι ημιαυτόνομες συνοδείες αποτελούν πλέον μια πραγματικότητα που βιώνουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι στις μεταφορές.

Πιο συγκεκριμένα, ενώ όλα τα οχήματα έχουν άτομο στην καμπίνα τους, μόνο ο οδηγός στην καμπίνα του προπορευόμενου οχήματος είναι ενεργός. Ολοι οι άλλοι έχουν έναν επικουρικό ρόλο… Εν ολίγοις, κινούνται στον αυτόματο!

Στην πλήρη ανάπτυξή του, το έργο των «5G διαδρόμων» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους θα εξασφαλίζει ταχεία και ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου, γεγονός με προφανή περιβαλλοντικά οφέλη.

About Freegr network

Από το Blogger.