Αλυσιδωτές αντιδράσεις κι αλλαγές φαίνεται να έχει η κατακόρυφη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, η εξοικείωση ακόμα και μεγάλων ηλικιών με το e-shopping και η παγίωση της phygital συμπεριφοράς στους Έλληνες καταναλωτές. Μεταξύ αυτών μάλιστα περιλαμβάνεται και η πολιτική της δωρεάν αποστολής, η οποία σε αντίθεση με το εξωτερικό ακολουθείτο από πολλούς μεγάλους και μικρούς παίκτες, ειδικά από την πανδημία κι έπειτα. Το μοντέλο, ειδικά μετά και την ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, φαίνεται να μην βγαίνει με αποτέλεσμα η αγορά να προχωρά σταδιακά στην κατάργησή του.
Να θυμίσουμε ότι μέχρι πρότινος σε αντίθεση με άλλες χώρες του εξωτερικού, η παράδοση των παραγγελιών, ειδικά αν αυτές ξεπερνούσαν ένα συγκεκριμένο ποσό, ήταν δωρεάν. Με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου δε κατά την διάρκεια της πανδημίας και δεδομένου ότι οι εταιρείες ήρθαν αντιμέτωπες με πιο απαιτητικούς καταναλωτές, μεγάλο μέρος αυτών λάνσαρε νέες υπηρεσίες σχετικές με τις παραδόσεις, όπως το tracking delivery, η παράδοση την ίδια ημέρα ή ακόμα και η παράδοση εντός μερικών ωρών. Όλα τα παραπάνω, άλλαξαν άρδην τα επιχειρηματικά μοντέλα και εξοστράκισαν τα κόστη ακόμα και πριν ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση. Συνθήκη που φυσικά επιδεινώθηκε στην παρούσα συγκυρία.
Οι παραπάνω λόγοι οδηγούν στην αλλαγή στάσης από πλευράς των e-λιανεμπόρων, με πολλούς εξ αυτών να προχωρούν ή να επεξεργάζονται την κατάργηση των δωρεάν μεταφορικών αλλά και της δωρεάν πολιτικής επιστροφών.
Άλλοι πάλι έχουν αυξήσει το ποσό που πρέπει να δαπανήσει κάποιος για δωρεάν παράδοση. Για παράδειγμα το Praktiker προσφέρει δωρεάν μεταφορικά σε περίπτωση που η παραγγελία υπερβαίνει τα €249 ενώ η η Intersport χρεώνει μεταφορικά για όλες τις παραγγελίες που υπερβαίνουν τα 59 ευρώ. Στην περίπτωση της τελευταίας μάλιστα το μοντέλο είναι υπό διερεύνηση, όπως επεσήμανε ο Βασίλης Κωστόπουλος, regional omnichannel manager της Intersport σε πρόσφατη εκδήλωση του ΕΒΕΑ, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία δεν αποκλείει το ενδεχόμενο χρέωσης μεταφορικών και στις αλλαγές των προϊόντων, κάτι που μέχρι σήμερα προσφέρεται δωρεάν.
Στην χρέωση των επιστροφών/αλλαγών έχουν προχωρήσει και αρκετές μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Για παράδειγμα η αλυσίδα ZARA χρεώνει 3,95 ευρώ για μεταφορικά για παραγγελίες κάτω των 50 ευρώ, είτε οι καταναλωτές επιλέξουν παράδοση κατ'οίκον είτε αποφασίσουν το προϊόν να παραδοθεί σε κάποιο κοντινό σε αυτούς κατάστημα της αλυσίδας. Ωστόσο αν τα προϊόντα περιλαμβάνουν εκπτωτικούς κωδικούς η παράδοση δεν είναι δωρεάν ακόμα κι αν ξεπερνά το προαναφερθέν ποσό. Σχετικά πρόσφατα δε, η αλυσίδα προχώρησε στην κατάργηση των δωρεάν μεταφορικών σε περιπτώσεις αλλαγής, κάτι που εν μέσω lockdown προσέφερε δωρεάν ακόμα και για πολλαπλές αλλαγές του ίδιου προϊόντος.
Όπως συνομολογούν παράγοντες της αγοράς το υψηλό κόστος των μεταφορικών σε συνδυασμό με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει επηρεάσει πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του e commerce, ιδίως όταν καλούνται να εξυπηρετήσουν παραγγελίες εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, φαίνεται να υιοθετούνται στην αγορά και καινοτόμες λύσεις, όπως τα smart lockers, που αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς. Τα νέα μοντέλα είναι υπό διερεύνηση και δεν αποκλείεται στο άμεσο μέλλον να δούμε να υιοθετούνται διαφορετικές πρακτικές για κάθε αποστολή, όπως για παράδειγμα η μικρή επιβάρυνση αν η παράδοση πραγματοποιηθεί σε κάποιο smart locker και σημαντικά υψηλότερη αν επιλεγεί η παράδοση κατ’οίκον.
0 Post a Comment:
Δημοσίευση σχολίου