athens

77% των Eλλήνων καταναλωτών αγοράζει πλέον μέσω Internet

 


Μεγάλες αλλαγές που ήρθαν για να μείνουν έφερε ο κορονοϊός στις αγοραστικές συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Κραταιόν Συμβουλευτικής η οποία πραγματοποιήθηκε με την αιγίδα του ελληνικού συνδέσμου ηλεκτρονικού εμπορίου, GRECA. Πλέον οι οnline αγορές παίζουν πρωταρχικό ρόλο, με το 77% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι αγοράζουν περισσότερο μέσω Internet.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα 1 στους 2 καταναλωτές θεωρεί πως ο covid άλλαξε σημαντικά την αγοραστική του συμπεριφορά, ενώ το 78% δηλώνει ότι κάνει πιο συχνά έρευνα πριν προβεί σε αγορές. Επιπλέον, το 76% αγοράζει πιο οικονομικά προϊόντα, ενώ το 66% των καταναλωτών είναι πιο προσεκτικοί στο πώς ξοδεύουν τα χρήματα τους. Τέλος το 53% των Ελλήνων καταναλωτών ψωνίζουν περισσότερο με γνώμονα την υγεία τους.

Κι όλα αυτά παρότι το 16% των καταναλωτών ψώνισαν για πρώτη φορά μέσω διαδικτύου όταν ξεκίνησε η πανδημία κι έκτοτε συνεχίζει να το πράττει. Βάσει της έρευνας παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των αγορών μέσω διαδικτύου κατά μέσο όρο 6,4% σε όλους τους κλάδους με το 60% των καταναλωτών να δηλώνει διατεθειμένο να εξακολουθεί να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων.

Όσο για τις κατηγορίες προϊόντων που είναι διατεθειμένοι να ξοδεύουν το ίδιο ή περισσότερο σχετίζονται με την υγεία, το σούπερ μάρκετ, την προσωπική φροντίδα (π.χ. καλλυντικά) και την ψυχαγωγία (π.χ. παιχνίδια, βιβλία κλπ).

Τι μετράει στο «ταξίδι αγορών»

To shopping journey ενός καταναλωτή ξεκινάει από τη στιγμή που θα κάνει έρευνα για ένα προϊόν μέχρι τη στιγμή που θα το αποκτήσει και θα το χρησιμοποιήσει.

Μάλιστα η πλειονότητα των καταναλωτών - 4 στους 5 - εμφανίζονται να κάνουν έρευνα πριν αγοράσουν, κυρίως στο Google ή σε ιστότοπους σύγκρισης τιμών, έστω κι αν η αγορά τους πραγματοποιηθεί σε φυσικό κατάστημα.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι ότι 2 στους 3 καταναλωτές παρατηρούν διαφημίσεις και 3 στους 5 αξιολογούν αν τα brands που πρόκειται να επιλέξουν προωθούν βιώσιμες πρακτικές και εξασφαλίζουν δίκαιες συνθήκες εργασίας.

Γιατί αγοράζει online ο καταναλωτής;

Tι κάνει όμως τον καταναλωτή να αγοράσει τελικά online; H ευκολία, οι καλύτερες τιμές που μπορεί να βρει στο διαδίκτυο και φυσικά η υγιεινή είναι οι κύριοι παράγοντες που οδηγούν τον καταναλωτή να ψωνίσει μέσω του διαδικτύου, σύμφωνα με την έρευνα.

Παρόλα αυτά, από τους καταναλωτές που αγοράζουν online , μόλις το 47% δηλώνει ικανοποιημένο, κυρίως όταν αγοράζει ηλεκτρονικά και συσκευές, είδη ψυχαγωγίας, ένδυση και προϊόντα προσωπικής φροντίδας.

Οι παράγοντες που οδηγούν σε μεγαλύτερη ικανοποίηση όπως τους περιέγραψαν οι ίδιοι οι καταναλωτές, είναι τα δωρεάν μεταφορικά κι οι επιστροφές (92%), η ασφάλεια στις συναλλαγές (91%), η εύκολη διαδικασία πληρωμής (88%), η παράδοση την επόμενη ημέρα (88%), τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών (75%), το φιλικό προς τα κινητά website (77%), η δυνατότητα αγοράς online και παραλαβής από κατάστημα (67%) καθώς και η αγορά μέσω εφαρμογής (64%).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το εύρημα ότι 8 στους 10 καταναλωτές φεύγουν από το καλάθι χωρίς να προβούν σε αγορά, με τους βασικούς λόγους δυσαρέσκειας να προκύπτουν από τα έξτρα κόστη που προκύπτουν μέχρι το τέλος της συναλλαγής (59%) και η υποχρεωτική δημιουργία λογαριασμού (27%).  Είτε όμως σε αγορές online ειτε σε φυσικό κατάστημα, οι καταναλωτές δήλωσαν ότι οι λόγοι πιστότητας σε μια εταιρεία δεν είναι πια τόσο το brand name όσο η σχέση ποιότητας/τιμής και η εμπειρία πελατών. 

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των retailers

Από την πλευρά τους, στο πλαίσιο της έρευνας οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου επιβεβαίωσαν τις κυριότερες αλλαγές που έχουν εντοπίσει. Το 87% παρατήρησε  αύξηση των αγορών μέσω κινητού, το 54% ότι οι πελάτες αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, το 53% ότι κάνουν περισσότερες κριτικές και το 53% ότι πλέον οι καταναλωτές αναγνωρίζουν την προσφορά των εταιρειών που επιλέγουν για τις αγορές τους στο κοινωνικό σύνολο  π.χ. κοινωνικά μέτρα που έλαβαν λόγω Covid19. 

Στην προσπάθεια τους να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, οι επιχειρήσεις αύξησαν το budget του ψηφιακού μάρκετινγκ, επένδυσαν στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών κι αύξησαν τις εκπτώσεις τους.

Όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, 65 % δήλωσε ότι έχει υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία μέχρι στιγμής σε μεγάλο/πολύ μεγάλο βαθμό. Ωστόσο, με μια πιο προσεκτική ματιά, φαίνεται πως οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανεμπορίου δυσκολεύονται ακόμα να υιοθετήσουν εργαλεία όπως η χρήση τεχνητής νοημοσύνης (91%), εφαρμογές για κινητά (87%), χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης (75%), χρήση cloud (67%) ή big data analytics (60%) ενώ το 60 % των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι δεν έχουν εκπαιδεύσει επαρκώς το προσωπικό τους. Όλα αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι Έλληνες retailers έχουν να κάνουν αρκετά βήματα ακόμα για να πετύχουν τον ῾῾πολυπόθητο῾῾ ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

insidergr

About Freegr network

Από το Blogger.