Της Λέττας Καλαμαρά
lkal@naftemporiki.gr
lkal@naftemporiki.gr
Στο στόχαστρο πολυεθνικών ομίλων και εταιρειών έχουν μπει αρκετές ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, από το 2014 μέχρι σήμερα ήδη οκτώ start ups έχουν εισαχθεί στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον μέσω εξαγοράς και άλλες δύο ωριμάζουν σταδιακά προκειμένου να ακολουθήσουν τον ίδιο ή παρόμοιο δρόμο. Να σημειωθεί ότι μπορεί να υπάρχουν και περιπτώσεις που πέρασαν απαρατήρητες από τα «ραντάρ». BugSense, Crypteia, Antcor Avocarrot, e-food, Absorba, Taxibeat, Innoetics είναι οι νεοφυείς εταιρείες που τάραξαν τα νερά και πέτυχαν να αποτελέσουν στόχο εξαγοράς. Workable και Transifex ωριμάζουν σταδιακά, έχουν προσελκύσει κεφάλαια από επενδυτές του εξωτερικού και προχωρούν στα επόμενα βήματά τους.
Διατήρηση ελληνικότητας
Χαρακτηριστικό των περισσοτέρων η τεχνολογία αιχμής που δημιούργησαν, τα κότσια που είχαν για να την παρουσιάσουν στο εξωτερικό και η επιτυχία τους να ενταχθούν σε μια διεθνή επιχειρηματική οντότητα διατηρώντας την ελληνικότητά τους και διεκδικώντας την ανάπτυξή τους. Όπως τονίζει στη «Ν» ο κ. Γιώργος Τζιραλής, partner Openfund, «οι ελληνικές start ups είναι κοινωνοί του παγκόσμιου τεχνολογικού οικοσυστήματος. Ως τέτοιες, απασχολούν ταλέντο παγκόσμιας κλάσης, δημιουργούν κορυφαία προϊόντα που χρησιμοποιούνται από πελάτες σε όλο τον κόσμο, κατ’ επέκταση προσελκύουν κορυφαίους διεθνείς επενδυτές και αγοραστές. Συγχαρητήρια στην ομάδα της Innoetics, το παράδειγμά της, όπως και πολλά που έχουν προηγηθεί, πρόκειται να επαναληφθεί περισσότερες φορές στο μέλλον».
Η BugSense εξαγοράστηκε από την αμερικανική Splunk το 2014, για μια τεχνολογική λύση που αποτελεί το «μαύρο κουτί» των πληροφοριών για τις εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας. Όπως σημείωνε ο Πάνος Παπαδόπουλος, η τεχνολογία LDΒ (ελληνική λέξη «λήθη» και την αγγλική «database») τους ανέβασε στο κύμα που έψαχναν από το 2012. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2011. Και υποστηρίζει πως «μια start up όσο μικρή και αν είναι μπορεί να δημιουργήσει τεχνογνωσία και υπεραξία στη χώρα». Τέσσερις φορές μεγαλύτερο αποτιμάται πλέον το μέγεθος της Crypteia στην Ελλάδα που δημιουργήθηκε το 2011 και εξαγοράστηκε το 2014 από την PCCW Global, βραχίονα διεθνών δραστηριοτήτων της Hong Kong Telecom (HKT), κορυφαίου παρόχου τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών του Χονγκ Κονγκ.
Η ελληνική start up αποτελεί operation unit της PCCW Global, με έμφαση στην κυβερνοάμυνα και βραχίονά της στο R&D. Η τεχνολογία της Crypteia που προσέλκυσε την PCCW Global βασίζεται στη βελτιστοποίηση διαχείρισης αναφορών από τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα για τον εντοπισμό κενών ασφαλείας. Η Crypteia αναπτύχθηκε με στόχο να είναι ακριβώς το αντίθετο: ελαφριά, με βάση το cloud, αυτοματοποιημένη και οικονομική. Η προσέγγιση της Crypteia είναι μη παρεμβατική και δεν απαιτεί επιπλέον hardware ή λογισμικό, ενώ αξιοποιεί τα αρχεία δεδομένων (data logs) που ήδη παράγουν οι περισσότερες επιχειρήσεις. Όπως σημειώνει στη «Ν» ο κ. Γιάννης Γκιόκας, ιδρυτής και CEO της Crypteia Networks, «η αγορά των start ups στην Ελλάδα εμφανίζει έλλειμμα πρόσβασης σε πρότυπα, καθοδήγηση και κεφάλαια. Επίσης είναι λίγες οι αυθεντικές ιδέες».
Έχοντας ήδη ενσωματωθεί στο νέο του περιβάλλον ο Λάζαρος Καψιάς, μετά την εξαγορά της Antcor έναντι 8,5 εκατ. ευρώ το 2014 από την ελβετική u-blox, την ηγέτιδα του κλάδου ημιαγωγών, σημειώνει στη «Ν» πως όταν ξεκινά μια νεοφυής εταιρεία τεχνολογίας, εφόσον ξεπεράσει τις πρώτες δυσκολίες, έχει δύο δρόμους: να γιγαντωθεί ή να εξαγοραστεί. Για να γίνει τα δεύτερο πρέπει να συντρέχουν λόγοι που θα την καθιστούν ελκυστική λόγω της τεχνολογικής ιδιαιτερότητάς της και της ομάδας της. Η Antcor παρέμεινε στην Ελλάδα μετά την εξαγορά, μεγάλωσε και οι μηχανικοί της δουλεύουν επάνω σε ένα εξειδικευμένο project για τη u-blox που αφορά την επικοινωνία αυτοκινήτων μεταξύ τους.
Σύμφωνα με τον κ. Καψιά, υπάρχει η τάση για ανάδειξη νέων εταιρειών ειδικά στην τεχνολογία, είναι η ανάγκη της σύγχρονης οικονομίας που το ζητά. Στην Ελλάδα παράγουμε μηχανικούς πληροφορικής αλλά δεν υπάρχουν εταιρείες που να τους εκπαιδεύσουν και να τους απορροφήσουν σε καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Επίσης δεν υπάρχουν εταιρείες που να απασχολούν και να αμείβουν σωστά τους επαγγελματίες τεχνολογίας αιχμής.
Στο δυναμικό της Rocket Internet, με δραστηριότητα σε 110 χώρες, μέσω της εξαγοράς της από τη γερμανική Delivery Hero, ανήκει από το 2015 η e-food. H εταιρεία ξεκίνησε το 2012, έχει εξυπηρετήσει περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια παραγγελίες, συνεργάζεται με πάνω από 3.000 καταστήματα σε 42 πόλεις και αποτελεί μία από τις ανερχόμενες ελληνικές επιχειρήσεις. Η εξαγορά της εντάσσεται στη στρατηγική της Rocket Internet για κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς του on line food delivery.
Από την Greentube, τη θυγατρική της Novomatic, εξαγοράστηκε το 2015 η start up εταιρεία στον χώρο του gaming, η οποία ξεκίνησε το 2012 από την Ελλάδα και τις ΗΠΑ. Η AbZorba αναπτύσσει social casino παιχνίδια για κινητές συσκευές και με γραφεία έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα επίσης αναπτύσσει white label παιχνίδια για εταιρικούς πελάτες.
Έναντι 20 εκατ. ευρώ εξαγοράστηκε το 2016 η ελληνική Avocarrot από τη γερμανική πολυεθνική Glispa Global Group για την παροχή υπηρεσιών mobile advertising. H Αvocarrot έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα όπου γίνεται προγραμματιστικά η αγοραπωλησία διαφημίσεων.
Παραμένει στην Ελλάδα, χτίζει μια καταρτισμένη και ευφυή ομάδα και δουλεύει σε διεθνή projects για λογαριασμό της Glispa, με επίκεντρο τις native ads.
Μέχρι στιγμής το 2017 έχει να επιδείξει δύο εξαγορές νεοφυών εταιρειών. Η Taxibeat ανήκει πλέον στον όμιλο Daimler, μέσω της εξαγοράς της κατά 100% από την mytaxi, για την παροχή υπηρεσιών μετακίνησης. Πρόσφατα η Innoetics εξαγοράστηκε από τη Samsung για την παροχή υπηρεσιών σύνθεσης φωνής. Όπως τονίζει στη «Ν» ο κ. Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, CEO της Ιnnoetics, «στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν προκαταλήψεις στην αναγνώριση της αξίας, όταν υπάρχει αξία. Η Ιnnoetics κατάφερε να αναδειχθεί όταν αποφασίσαμε σαν ομάδα να γίνουμε πιο εξωστρεφείς και να στραφούμε με σοβαρότητα στη διεθνή αγορά παρουσιάζοντας την τεχνολογική μας αξία».
Υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης
Σύμφωνα με στελέχη των επενδυτικών κεφαλαίων «το οικοσύστημα τεχνολογικής επιχειρηματικότητας στη χώρα μας αναπτύσσεται γοργά. Κατά κανόνα, η ζήτηση δεξιοτήτων είναι μεγαλύτερη από την προσφορά, με άλλα λόγια υπάρχει χώρος για περισσότερους ταλαντούχους ανθρώπους να αξιοποιήσουν τις δεξιότητές τους απασχολούμενοι σε τεχνολογικές start ups. Παράλληλα κάθε μέρα που περνά, τα αποτελέσματα της δουλειάς των ελληνικών start ups δημιουργούν και απολαμβάνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη. Οι καρποί τους είναι παγκοσμίου κλάσης και, με βάση και μόνο αυτούς, έχουν τη δυνατότητα να καθιερωθούν ως πραγματικά κορυφαίες στο είδος τους». Ωστόσο, επισημαίνεται πως η προσπάθεια δεν είναι εύκολη και ο ρυθμός εξέλιξης είναι αργός, όπως συνάδει με το ευρύτερο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας. Γίνονται όμως κινήσεις που περνούν απαρατήρητες και δεκάδες επενδυτές -ίσως ξεπερνούν τους εκατό- έχουν τοποθετήσει κεφάλαια σε φιλόδοξες ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας. Στην πλειονότητά τους αυτοί είναι ιδιώτες και λειτουργούν ως «άγγελοι» επενδυτές για πρώτη φορά. Κάποιοι άλλοι είναι αλλοδαποί, με αρκετή σχετική εμπειρία, που εμπιστεύονται το τοπικό ταλέντο. Επίσης δραστηριοποιείται αριθμός θεσμικών επενδυτών, ενώ προκύπτει και ενδιαφέρον σημαντικών διεθνών παικτών και το συνολικό επενδεδυμένο κεφάλαιο τα τελευταία χρόνια αθροίζει ήδη σε κάποιες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
0 Post a Comment:
Δημοσίευση σχολίου